Khamis, 28 April 2011

Teguh Sabar Berdepan Dengan Mati Syahid

Teguh Sabar Berdepan Dengan Mati Syahid
by: al-khattab93

Setelah saya bermuzakarah dengan ustaz saya, maka saya mendapati bahawa meskipun Umat Islam sedar bahawa mereka wajib berjihad di Patani Darussalam, namun mereka akan cuba untuk tidak memahamkan diri mereka tentang hukum itu, sekiranya mereka sudah tahu mereka wajib berjihad, mereka akan menyembunyikan pengetahuan mereka, dan memberikan alasan untutk tidak berjihad.. Perbuatan mereka adalah sama dengan perbuatan kaum badawi ketika telah sampai seruan jihad kepada mereka seperti yg diceritakan ALLAH dalam surah QAF. Bila sampai seruan jihad, jihad menjadi fardhu ain, ketika itu kaum badawi enggan berjihad dengan memberikan alasan bahawa harta benda dan anak isteri mereka telah menghalang mereka berjihad, walhal masalah mereka yang sebenar ialah mereka buruk sangka terhadap ALLAH. Mereka buruk sangka terhadap ALLAH dengan menyangka orang yang pergi berjihad itu akan mati. Disebabkan tidak sanggup berdepan dengan kematian, maka mereka tidak mahu berjihad.

Pada zaman ini, sebahgian umat Islam ,tahu kewajipan jihad, namun mereka telah berindak seperti kaum badawi itu, memberikan alasan untuk tidak berjihad, padahal masalah mereka yg sebenar bukanlah seperti yg keluar dari mulut mereka, tapi kerana mereka takut mati dan cinta dunia. Ini penyakit al-wahnu, menurut hadis Nabi, penyakit ini ialah punca umat Islam pada zaman ini jumlah mereka ramai, tapi mereka ibarat buih dilautan, lemah dan mudah pecah, maka mereka dikerumuni musuh2, dicengkam dan dimusnahkan. Mereka ditindas di Pattani, Palestin, Iraq, Afghanistan, Filipina, Cehcnya, Somalia, dan Bosnia dan mereka tidak mampu membebaskan negeri mereka yang diserang oleh musuh.

Di saat bermuzakarah, meskipun yang sering terdengar di telinga kita sejak dahulu lagi bahawa "kita tak payah pergi perang, perang itu fardu kifayah, orang lain buat, kita tak payah, bahkan menuntut ilmu itu lebih baik dari berperang dan lawan nafsu lebih baik dari berperang"... Subhanallah!!!! Sanggup kita membiarkan Palestin dibunuh dan dirogol oleh musuh2 islam sedangkan mereka juga seaqidah dengan kita!!! Sabda Nabi: "Umat Islam itu umpama satu jasad, sekiranya kepala sakit, maka seluruhnya merasa sakit, sekiranya mata sakit, maka seluruhnya merasa sakit" Maknaya seandainya Palestin, dan Pattani sakit, kita juga perlu ambil berat dan turut menanggung beban bersama mereka berjihad, bukan melantakkan mereka dengan musuh2 mereka.. Subhanallah!!! Sanggup mereka seolah mengangganp ribuan nyawa umat Islam yang terbunuh itu tidak ada apa harga sangat pun jika dibandingkan dengan harga diri mereka. Sehingga mereka berat untuk mati syahid bersama mujahidin di medan jihad.. Subhannalh!!! Tergamakkah kita menolak perintah dan seruan ALLAH ketika DIA menyeru kita untuk mempertahankan agamanya yang ditindas di merata tempat?

Akhir kalam, ternyatalah bahawa jihad itu hukumnya fardhu ain pada realitynya untuk umat islam di rantaunya seperti Malaysia, kerana Patani Darussalam diserang, dan umat islam di sana belum mampu mengalahkan musuh. Namun, sebuah kata2 telah terkeluar " saya takut berperang" Subhanallah!! Memanglah takut mati itu lumrah setiap manusia, namun bukan pada tempat ini, pada tempat ini, kematian adalah perkara yg sepatutnya dikejar2 kerana kita dijamin syurga. Takut mati itu tempatnya takut mati dalam melakukan maksiat. Bukan takut mati di medan perang!

Subhanalllah... itulah punca umat Islam hari ini masih tidak mahu berjihad, mereka buruk sangka terhadap ALLAH, bahawa orang yg pergi menyahut seruan ALLAH itu akan mati. Kemudian, mereka takut untuk mati di jalan ALLAH..


(Gambar hiasan: Ketiga orang mujahid ini teguh dan sabar dalam berdepan dengan maut)

Kesimpulannya, hanyasanya orang yang akan pergi men
yahut seruan ALLAH dan Rasul hanyalah orang yang mengalir ruh jihad yang tinggi dalam darahnya. Orang yang berani dan teguh berdepan dengan maut dan musibah fisabilillah. Orang yang menjual murah kehidupan dunia demi kehidupan di syurga. Orang yang benar2 cinta kepada ALLAH dan menyerahkan seluruh jiwa raganya kepada ALLAH.

Oleh itu, demi kemenagan Islam ini semangat jihad perlu dibakar di jiwa seluruh umat islam tidak kira umurnya samada sudah tua atau masih bayi. Kerana jihad syarat kemenangan Islam. Ilmu tentang jihad telah dilenyapkan kerana tanpa ilmu mengenai jihad, umat islam tidak akan mempraktikkan jihad. Jika umat Islam mempraktikkan jihad, nescaya hancur musnahlah SIAM,AMerika dan Israel dan tertegaklah khilafah di muka bumi ini.. Perbuatan tidak memasukkan subjek jihad ke dalam sukatan pelajaran di sekolah merupakan kesilapan, perbuatan tidak memasukkan subjek jihad dalam usrah juga merupakan kesilapan. Tapi, memasukkan subjek dalam pejaran dan usrah dengan niat untuk melencongkan kefahaman masyarakat terhadap maksud jihad yang sebenar (perang sabilillah) merupakan dosa kerana perbuatan itu akan melenyapkan syariat jihad sabilillah yang sebenar. Jihad pada hakikatnya bermaksud ialah perang fi sabilillah, tiada amalan yang dapat menyamai pahala perang fi sabilillah, ia merupakan ibadah paling afdhal, bahkan menjadi dosa jika mengabaikannya.

Demi terpraktiknya jihad fi sabilillah pada zaman ini, bahkan jihad itu wajib pada setiap zaman, bukan hanya wajib pada zaman Nabi sahaja, kita perlu meniup semangat jihad kepada seluruh lapisan masyarakat tidak kira tua muda, meskipun diri kita sendiri belum berkemampuan untuk berjihad. Kerana semangat jihad akan menghasilkan kemampuan untuk berjihad, serta mendorong kepada persedian untuk pergi berjihad. Selain itu, kikislah penyakit cinta dunia takut mati diri kita ini, agar naluri kita sesuai seperti mana yang diajar oleh Islam. Bukankah mati syahid itu cita2 tertinggi kita???

Marilah menuju ke pintu syurga! Kejarlah kematian di jalan ALLAH, nescaya kita diberikan kehidupan di Jannah (syurga)

Seandainya kita menang dalam perjuangan, kita diberi pahala, dan kita dapat tegakkan khilafah. Namun seandaninya kita mati, kita diberikan syurga! Pilihlah... Yang penting jangan pilih untuk tidak berjihad. Sabda nabi dalam hadis shoheh: "Siapa yg mati sedangkan dia belum pernah berperang dan belum pernah berasa ingin berperang, maka matilah dia dalam cabang munafiq"

DIANTARA KELEBIHAN MATI SYAHID


1. “Dan janganlah kamu menyangka orang yang terbunuh pada jalan Allah itu mati, tetapi mereka itu hidup di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki.” (Ali Imran 169)

2. Kata Ibnu Mas’ud, “Kami juga pernah bertanya Rasulullah SAW tentang perkara ini, lantas baginda bersabda:

“Ruh para syuhada’ itu di dalam perut burung hijau. Ia ada beberapa lampu yang tergantung di arasy. Ia berterbangan di syurga seberapa lama yang dikehendakinya. Kemudian ia menuju ke arah lampu yang tergantung itu. Lalu Tuhan memandang mereka dan bertanya: “Adakah kalian inginkan sesuatu?” Mereka menjawab, “Apa lagi yang kami mahukan sedangkan kami bebas bergerak di dalam syurga ke mana saja yang kami mahu.”

“Tuhan bertanya lagi hingga tiga kali. Maka apabila mereka dapati mereka tetap ditanya juga, akhirnya mereka berkata, “Ya Tuhan kami, kami mohon supaya dikembalikan ruh ke jasad kami supaya (kami dapat berjihad lagi dan kemudiannya) kami dibunuh pada jalanmu sekali lagi.”

“Maka apabila Tuhan melihat mereka tidak ada lagi apa-apa hajat, merekapun ditinggalkan.”

3. Hadis shoheh: “Tidak ada sesiapapun yang masuk syurga ingin kembali semula ke dunia... kecuali orang mati syahid. Sesungguhnya (orang yang syahid) ingin kembali ke dunia dan dibunuh lagi 10 kali disebabkan mereka telah menyaksikan pelbagai karamah (dan pelbagai nikmat anugerah Allah kepada mereka).”

4. Hadis shoheh: “Tidak mungkin kaki-kaki yang berdebu pada jalan Allah, lalu disambar oleh api neraka.”

5. Hadis shoheh: Abu Hurairah berkata: “Bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Demi (Tuhan) yang diriku berada di tangan-Nya, tidaklah seseorang itu tercedera pada jalan Allah melainkan dia akan datang pada hari kiamat dalam keadaan lukanya menitiskan darah, warnanya warna darah, dan baunya bau kasturi.”

6. Abu Daud meriwayatkan di dalam Sunannya (2522): bahawa Nimran bin Utbah meriwayatkan:
“Kami masuk ke rumah Ummu Darda’ sedangkan kami ketika itu anak yatim. Ummu Darda’ berkata, “Bergembiralah kalian kerana aku dengar Abu Darda’ berkata, “Sabda Rasulullah SAW: “Orang mati syahid boleh memeri syafaat kepada 70 orang ahli kelurganya.”

7. Hadis shoheh: “Dan ketahuilah bahawa syurga itu di bawah bayangan pedang.”

2 ulasan:

  1. maafkan saya, dalam petikan ini ada sedikit kesilapan, bukan dari surah qaf, tp dari surah al-fath

    BalasPadam
  2. bagaimana hendak berjihad kalau tidak tahu jalannya? boleh beritahu saya bagaimana hendak menyertai mujahidin di patani?

    BalasPadam