Khamis, 26 Jun 2014

BAHASA MELAYU PATANI: SEKARANG DAN MASA DEPAN?

Abdulloh Wanahmad; AwanBook

Dewasa ini, bahasa Melayu di Patani nampaknya semakin kurang penggunaannya, akibat dari pelbagai faktur yang mengkikis bahasa Melayu di Patani, sedikit demi sedikt, secara beransur-ansur.
Walaupun bahasa Melayu masih lagi menjadi alat perhubungan antara masyarakat Patani, tetapi itupun hanya secara lisan sahaja, dan terdapat juga, segulungan anak muda, takdapat menggunakan bahasa Melayu, dengan baik dan tepat dengan kaidahnya.
Masyarakat Patani, sedang dialami dengan rintangan berbagai bentuk dan sudut, terutama dalam sudut mempertahankan bahasa Melayu, yang menjadi bahasa ibundanya, yang dipusakai oleh nenek-moyang semanjak purbakala dahulu.
Namun, apakah yang kita dapat melihat kenyataan dihari ini, di mana bahasa Melayu semakin lama semakin tirus hujungnya, ini adalah hakikat kenyataan yang kita sebagai wargai Melayu Patani, harus menerima kenyataan ini, walau pahit sekalipun.
Setelah tahun 1786, sebagai tarikh yang bersejarah bagi ummat Patani sejagat, yang mana sebagai tahun permulaan bangsa Patani dirampas kuas oleh bangsa Siam secara mutlak, dan kemudian polisi kerajaan yang berbagai aspek turut dilancar, dikuat kuasa di bumi Patani, demi untuk memperkukuhkan struktur pemerintahannya, yang merupakan kuasa diberpusatkan hanya di kota Bangkok jua.
Pada awal kejatuhan kerajaan Patani, berbagai program dan propoganda yang dilancarkan oleh pegawai, yang bertugas di Patani, penuh dengan tekanan dan paksaan, walaupun disudut budaya, mereka juga turut bertindak, memaksa masyarakat awam turut berbudaya seperti mereka.
Banyak masalah yang dialami dan dilandai terhadap nasib bangsa Patani, bahasa Melayu turut diketepikan oleh pemerintah pada masa itu, hatta kitab-kitab yang bertulisan jawipun turut dibasmikan berbagai cara.
Tatakala di zaman pejuangan Hj, Sulung Tokminal, juga mereka tidak pedoli terhadap permintaan 7 perkara itu, yang merupakan hak asasi bagi masyarakat yang harus dan ada hak untuk menjalani gaya hidup mereka mengikut watak bangsa sendiri,


Dan bagi pemerintah pula, pasti melayani warganya, mengikut kehendak rakyat, itu adalah sumber utama yang menjadi hak asasi manusia, mengikut undang-undang antarabangsa (UN).
Namun malangnya masyarakat Patani, permintaan itu tidak diterima, malahan individu yang terlibat dalam perjuangan secara damai dan berpolotik itu, turut diculik dan dihilangkan ditengah jalan, sampai kinipun belum ditemui dan belum diketahui, di manakah pusaranya jasad Syuhada' itu.
Bila ruang politik ditutup, maka usaha untuk memertabatkan bahasa, menghidupkan budaya, penuh dilintangi dengan kesulitan.
Dan apabila undang-undang keselamatan turut diperketatkan kembali, secara leluasa di bumi Patani, para penggerak yang mencintai bahasa Melayu turut menghilangkan diri, secara beransur-ansur, akhirnya peranan bahasa Melayu yang berbentuk tulisan hilang dari masyarakat Patani, yang tinggal hanya dalam kitab kuning sahaja, adapun yang berbentuk percitakan takada lagi.
Sudah setengah abad, bahasa Melayu Jawi yang diusahakan oleh tokoh-tokoh pemimpin masyarakat pada waktu itu, sampai sekarang cita-cita mereka belum lagi menjadi riality, hanya masih menjadi mimpi-mimpi di sianghari sahaja. justeru itu pemimpin dan tokoh-tokoh masyarakat sekarang masih terleka dengan menisan-madu yang dipaparkan oleh mereka, yang berupa pitih, jawatan dan sebagainya.
Pemimpin masyarakat Patani sekarang, sudah hilang rasa sedar untuk memertabatkan bahasa Melayu Patani, sedangkan keadaan zaman lebih mudah bila dibandingkan dengan keadaan pada masa dahulu.
Kini, cita-cita yang diusahakan demi mengekalkan bangsa Melayu Patani oleh tokoh-tokoh agama pada masa dahulu, menunggu saat-saat untuk berceding kembali, semoga mudah-mudahan jati diri Melayu Patani, takan lenyap dan takkan dikebumikan di bumi sendiri...
sebagai pepatah hikmah yang berbunyi “TAKAN MELAYU HILANG DI DUNIA”

Bagaimana nasib bahasa Melayu Patani dimasa depan, terserah kepada jenerasi baru, bagaimana peranan dan sikap  kepedoliannya terhadap bahasa ibundanya sendiri, dan sebagai jatidiri sesebuah bangsa yang harus dipertahankan sampai akhir hayat dan zaman.

http://www.deepsouthwatch.org/node/5868

Selasa, 17 Jun 2014

ثورة مستمرة حتى تحقيق الحرية والعدالة والكرامة:satu kupasan buat pengajaran untuk rakyat patani semua

 

 الاستبداد أهم سبب لهزيمة الأمة:

تمر أمتنا العربية والإسلامية بمنعطف شديد الأهمية في تاريخها، وهي تسعى عازمة للخروج من حالة التخلف التي فرضها الاستعمار بأيدي الحكومات الاستبدادية على الأمة، حيث استخدم المستبدون أقصى وأقسى درجاتِ القَسْوة والطَّيْش للسيطرة على الأمة والإبقاء عليها في حالة تأخر وتخلف، ووقف هذا الاستبداد على رأس أسباب الانهيار التي حالت في السابق دون تبني الأمة مشروعا حضاريا أخلاقيا عناوينه الأساسية: الحرية والديمقراطية والتقدم العلمي والاستقلال الوطني.


في ظل الاستبداد عانت الأمة من الحكامِ الذين ساقوا الأمةَ بأهوائهم وآرائهم إلى التخلف والسقوط، وأشعلوا نيران الفتن الطائفية والمذهبية بين أبناء الشعب الواحد؛ ليضمنوا بقاء الشعب متخلفا علميا، متفككا اجتماعيا، محروما اقتصاديا، ومن ثم بعيدا عن التفكير في الديمقراطية والحرية السياسية والنهضة الحضارية باعتبارها ترفا غير مناسب. 


وكان من البدهي أن يرحب الاستعمار والمشروع الصهيو أمريكي بهؤلاء الحكام، وأن يسعى لتمكينهم من إضعاف الأمة، وأن يغريهم بالتصدي لمحاولات الإحياء والنهوض التي يمكن أن تحرر الأمة من قيود التبعية للغرب، أو أن تهدد مصالحه في استغلال ثرواتها والهيمنة عليها، أو تحول دون تمكين الصهاينة من تحقيق أهدافهم في بلادنا.


انبعاث ثورات الربيع العربي: 

ورغم تلك الجهود والضغوط الهائلة فإن روح الإيمان والثورة في الأمة قد أبت إلا أن تنبعث قوية تزلزل أركان الطغيان، وتسعى للتخلص من إرثه الأثيم الثقيل، وتبعث الأمة للقيام بدورها الحضاري الذي يسعى للتواصل والتعايش الإيجابي المتوازن مع كل الأمم والثقافات المتنوعة، ولتقدم صورة عملية حقيقية عن جوهر الحضارة الإسلامية المتسامحة، والمنفتحة على الآخرين، والمستقرة على تقديم المبادئ على المصالح، وتغليب القيم الإنسانية الرفيعة على المكاسب المادية الزائلة، ولتسهم بدورها في تحقيق السلام العالمي على كوكبنا الذي أرهقته الحروب والمظالم. 


ثورة مضادة: 

بالطبع لا نتصور أن أركان الاستبداد ورعاته في الداخل والخارج سيعودون لرشدهم، ويتوافقون ببساطة مع هذا المشروع الحضاري الرائد، مع ما فيه من خير لهم وللإنسانية بشكل عام، لأنهم اعتادوا على التميز والاستعلاء، والنظر باستخفاف لشعوبنا وأمتنا، ولذلك تنكروا لكل ما يعلنونه ويفاخرون به من إيمان بالحرية وقيم الديمقراطية والتعددية، وبذلوا ويبذلون جهودا جبارة ومتكاملة لإيقاف هذا الانبعاث الثوري، بنفس الأساليب القديمة، وهي دعم البطش والقسوة الأمنية، وإثارة النعرات الطائفية والمذهبية، وتعميق معاني الفرقة والكراهية بين أفراد الأمة وتياراتها السياسية والوطنية، والدفع باتجاه الحروب الأهلية والفوضى الخلاقة، ودعم ومساندة قوى الفساد الذين يكرهون الإصلاح عموما، والإصلاح القائم على أساس إسلامي خصوصا. 


وها نحن نرى آثار ذلك واضحة في الانقلاب العسكري الدموي على الثورة المصرية، وتبرير العصف بكل قيم الديمقراطية والإنسانية، والاستسلام لزيف دعاوى محاربة الإرهاب، وغض الطرف عن سيل الدماء والانتهاكات اللاإنسانية غير المسبوقة الذي جرى ويجري من الانقلاب ضد أصحاب الرأي والفكر الوطني الحر.


ونرى آثار ذلك واضحة في المواقف المترددة والمائعة في مواجهة آلة القتل البعثي البشعة في سوريا، والتي لم تتورع عن استخدام الأسلحة الكيماوية والمحرمة دوليا في قتل السوريين، الذين من أفلت منهم من الكيماوي والبراميل المتفجرة فإنه يقع أسير الموت من الجوع والتشرد، دون أن يطرف لما يسمى بالمجتمع الدولي جفن، بل يبررون موقفهم المتخاذل بوجود عناصر متطرفة بين صفوف المقاومة السورية!.


ونرى آثار ذلك واضحة في التعامل مع الملف العراقي، إذ سكت العالم كثيرا على الاستبداد العنصري الدموي الذي مارسته الحكومة الطائفية، حتى هب الشعب ثائرا لحريته ورافضا لاستمرار سيل المظالم الواقعة عليه، وبدلا من مطالبة الظالم بكف ظلمه والاستجابة لحقوق الشعب؛ تتعالى الأصوات بتشويه الثورة العراقية بادعاء نسبتها إلى هذا الفصيل أو ذاك، حتى يوجدوا مبررا أخلاقيا لمحاربتها بدعوى مواجهة الإرهاب، ويتداعى المفسدون من المستبدين في الداخل العراقي والداعمين لهم في الخارج لإثارة النعرات المذهبية لإضعاف الثورة الشعبية العامة. 


ثورة مستمرة حتى تحقيق الحرية والعدالة والكرامة: 

في ضوء كل هذا فإننا نقول وبكل وضوح وبأعلى صوت، ليسمع كل من له أذنان، ويعي كل من له قلب: إن ثورة الأمة ماضية في طريقها نحو تحقيق إرادتها الحرة وكرامتها العزيزة، وإقامة مشروعها الحضاري الرائد المتسامح والمنفتح على العالم والساعي لاستقرار السلام العالمي، وندعو كل أصحاب الضمائر الحية والمخلصين والمحبين لأوطانهم من أبناء أمتنا على اختلاف مواقعهم في السلطة ومواقفهم في السياسة إلى الاستماع لصوت الشعب الثائر، والتجاوب مع مطالب الثورة العادلة، والتوافق مع آمال شباب الأمة في العيش والحرية والكرامة الإنسانية والعدالة الاجتماعية، وقد مضت سنة الله بنصر أهل الحق المستضعفين على المستبدين المستكبرين ﴿وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ. وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ﴾.


أما أصحاب الثورات المضادة وداعموهم فإنهم لم يعوا دروس التاريخ، ولم يدركوا حجم المتغيرات والحقائق التي يفرضها واقع الحال لدى شباب الأمة الحر الذي يصر على امتلاك حريته وكرامته مثل كل أحرار العالم. فليعلموا أن الثورات إذا انبعثت لا تهدأ حتى تصل إلى غاياتها، وأن من الخير لهم أن يراجعوا مواقفهم ويمتثلوا لإرادة الشعوب، قبل أن يضطروا إلى مغادرة مواقعهم من حيث لا يحتسبون وإلى حيث لا يرغبون.


وأما الثوار فإننا ندعوهم إلى تمتين أواصر الوحدة فيما بينهم، وتفويت الفرصة على من يريد بث الفرقة وإشاعة الكراهية وتقوية الحاضنة الشعبية لثورتهم، ورفض كافة دعوات التمييز بين أبناء الشعب الواحد، والاستعانة أولا وأخيرا بالله القوي القادر ﴿وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُون﴾. 

والله أكبر ولله الحمد.  
 
   
 
 
 
 
رسالة الإخوان المسلمين.. الكلمة الأخيرة للشعوب الحرة
     

Isnin, 16 Jun 2014

Nasib Radio Komuniti yang kerdil


Hara Shintaro
原新太郎
Saya pernah menolong sebuah rancangan radio bahasa Siam selama kira-kira dua tahun di stesen radio yang dimiliki oleh universiti tempatan. Rancangan itu berkenaan dengan Komuniti ASEAN dan panjangnya satu jam. Sebelum menyertai rancangan, saya juga terpaksa menyiapkan diri dengan materi berita dalam bahasa Siam tiap-tiap minggu, tebalnya rata-rata 15 halaman kertas A4. Selama menolong stesen berkenaan (secara percuma), hanya tiga kali sahaja saya ditegur oleh penduduk tempatan berkenaan dengan rancangan berkenaan. Pengalaman itu ada baiknya untuk meningkatkan kemahiran bahasa Thai saya, tetapi saya juga mula ragu-ragu tetang dampak serta manfaatnya terhadap masyarakat. Saya mengemukakan beberapa cadangan untuk membincangkan proses damai, tetapi ditolak oleh stesen. Akhirnya saya tidak lagi dapat merasai apa-apa faedah, lalu saya pun meminta untuk mengundur diri dari rancangan tersebut.
Pada masa yang hampir sama, saya juga mula muncul dalam satu lagi rancangan radio yang bernama 'Dunia Hari Ini dari stesen Media Selatan. Pada mulanya saya dipanggil oleh pihak stesen apabila ada kejadian-kejadian yang signifikan sahaja, tetapi akhirnya diminta untuk menyertainya secara tetap, seminggu sekali pada malam Khamis.
Hara ShintaroMula-mula saya agak berat hati kerana rancangan ini bukan sejam tetapi dua jam, dan tiada ganjaran kewangan juga. Tetapi saya anggap ini sebagai amanah dari pihak stesen, lebih-lebih lagi rancangan yang dikendalikan dalam bahasa Melayu dialek Patani ini juga boleh menjadi satu tunjang dalam usaha perjuangan bahasa Melayu Patani.
Sekarang saya sudah bersama dengan rancangan Dunia Hari Ini hampir setahun, tetapi dampak keterlibatan dalam rancangan ini luar biasa. Saya sudah tidak boleh ingat lagi berapa kali ditegur oleh orang Melayu Patani tentang rancangan ini, terutamanya orang yang sebelum ini saya tidak kenal sama sekali.
Pada beberapa ketika saya singgah di kedai runcit atau restoran yang belum pernah dimasuki, saya sudah diketahui oleh orang di kedai. Apabila saya memesan makanan, mereka sudah mengenali suara saya, dan ditanya adakah saya 'ajarn shintaro?'.
Sekiranya saya ke kampung yang gelombang Media Selatan sampai, pasti ada pengikut rancangan Dunia Hari Ini, dan ditegur oleh mereka. Hal-hal seperti ini tidak pernah berlaku ketika saya bertugas di stesen radio yang dimiliki oleh universiti kerajaan Thai.
Setelah rampasan kuasa berlaku, pemerintah kuku besi tentera sudah keluarkan perintah supaya semua radio komuniti seperti Media Selatan harus ditutup untuk satu tempoh (yang tidak ditentukan). Dengan itu, sudah hampir tiga minggu Dunia Hari Ini tidak menemui sidang pendengar melalui udara.
Kebetulan pada minggu yang lalu, seorang wartawan dari Reuters, yang pernah membuat liputan tentang Patani beberapa kali, datang ke Patani sekali lagi untuk melaporkan keadaan di Patani setelah rampasan kuasa.
Satu permintaan wartawan tersebut ialah ingin mendengar suara penduduk tempatan secara langsung. Saya cadangkan nama sebuah kampung di Wialayah Pattani. Kampung ini menjadi terkenal setelah sebuah insiden tembakan rambang oleh askar semasa kepungan kampung. Saya dimaklumkan bahawa kesedaran penduduk kampung ini sangat tinggi. Kampung berkenaan bernama Tanjung Pauh. Saya meminta seorang kawan dari kalangan aktivis yang pernah mengadakan forum di sana untuk membawa kami ke sana.
Kami hanya kira-kira dua jam sahaja di sana, tetapi berpeluang untuk mengutip banyak kisah yang sebelum ini tidak diketahui daripada perbualan dengan penduduk kampung yang begitu mesra dan ghairah untuk menceritakan pengalamannya sendiri. Sikap terbuka mereka amat menakjubkan.
Apabila ditanya tentang keadaan setelah rampasan kuasa, mereka menerangkan bahawa tidak ada sebarang perubahan, kerana kehidupan mereka sudah buruk sekali, gara-gara terpaksa berada di bawah kekuasaan tentera.
Penduduk kampung juga menyatakan bahawa sekarang orang kampung harus berada dalam ketakutan, kerana tiada lagi sumber berita bagi mereka. Saya bertanya, bukankah ada berita yang disiarkan oleh radio dan televisyen kerajaan?
Langsung sahaja jawapannya diberikan oleh Bilal masjid kampung dengan nada suara yang agak tinggi, 'Bohong belako!'. Oleh sebab satu-satunya saluran yang mereka percayai sudah ditutup, kini mereka tidak lagi dapat mengikuti perkembangan semasa dalam bahasanya sendiri, dengan maklumat yang boleh dipercayai. Mereka sebulat suara menyatakan betapa pentingnya peranan Media Selatan dalam menyalurkan maklumat dan menyedarkan penduduk tempatan, sedangkan stesen ini hanya sebuah radio komuniti kerdil...
Pengalaman ini menyedarkan betapa peranan sebuah stesen radio boleh menjadi penting, sekiranya menyahut kehendak dan hasrat pendengar.
Walaupun kini sudah dipaksa untuk tutup sementara oleh tentera, dan ditekan pula oleh tentera untuk memberi 'kerjasama' kononnya, Media Selatan boleh hidup lagi selagi ada sokongan yang begitu padu daripada pendengar di kalangan rakyat Patani, kerana stesen ini bukan sekali-kali wujud untuk tentera, tetapi untuk orang Melayu Patani.
 
 

Jumaat, 13 Jun 2014

HARI NEGARA ISLAM PATANI


Islam masuk ke Patani sekitar abad ke-10 M, melalui para pedagang dari jazirah Arab. Para pedagang tersebut menyebarkan Islam di kalangan rakyat Melayu Patani, dari penduduk dipersisiran pantai hingga kependalaman telah mendapat sambutan yang luar biasa. Rakyat Patani memelok Islam secara sembunyi-sembunyi seorang demi seorang, kerana kerajaan Melayu Patani pada waktu itu beragama Hindu Brahma. Walau pun kerjaan dan raja mereka nun Muslim, numun mereka bersyukur kehadrat Allah SWT, kerana membuka hidayat untuk keluar dari kegelapan jahilyah kepada sinaran nikmat iman dan Islam sehinga hampir seluruh rakyat Patani memelok Islam. Terdapat disetiap kampung dan bandar ada masjid, tapi tidak seperti bangunan masjid dihari ini, hanya bangunan seperti bangsar sahaja. Rakyat Melayu Patani telah memelok Islam sebelum raja mereka memelok Islam kurang lebih 300 tahun. 


Menurut sejarah zaman awal kerajaan Melayu Langkasuaka beragama Hindu Brahma dari abad 1-13 M, berikutnya zaman pertengahannya kerajaan Melayu Patani beragama Hindau dan Budha abad 13-14M, berikutnya zaman kegemilangan kerajaan Melayu Patani abad 14-17 M, beragama Islam, sehingga zaman kejatuhan (naungan Siam) abad 17-19 M, dan akhirny zaman Patani dibawah penjajahan Siam abad 19 M, hingga sekarang beragama Islam. 
Penubuhan negara Melayu Patani dari kerajaan jahiliah kepada kerajaan Melayu Islamiah adalah suatu tuntutan dalam Islam, ia adalah Fardu Kifayah. Bila kerajaan Melayu Islam Patani berada dalam keadaan diserang atau dijajah oleh bangsa asing, maka rakyat Melayu Islam Patani pada waktu itu, ia adalah fardu Ain. Perjalanan sejarah telah menunjukkan bahawa raja Phaya Tu Nakpa menerima seruan Islam telah berjanji kepada Syaik Said Pasai yang mengubati penyakit kronik yang dihidapi oleh beginda raja bertahun-tahun itu. Bila penyakitnya sembuh beginda berjanji akan memelok Islam. Akhirnya setelah dua kali penyakit kronik yang dihidapinya sembuh di inkari janjinya berturut-turut. Fakta sejarah pada kali ketiaga penyakit beginda raja Patani kebali seperti biasa dan beginda minta Syaik dari Pasai itu mengiubatinya sebagai kali terakhir, berkat doa Syaik Said sekali lagi telah dimakbulkan Allah SWT, sembuh dan beginda raja Melayu Patani menunaikan janjinya . Berkat usaha dahwah ulama dari Samudra Pasai itu, pada hari ini dalam sejarah 15 Jun 1457. Dengan secara suka rela beginda raja Phaya Tu Nakpa memelok Islam dengan mengucap dua kalimah syahadah yang di dipimpin oleh Syaik Said sendiri, kemudian di ikuti seluruh keluarganya dan pembesar-pembesar istana kerjaan Melayu Patani memelok Islam. Setelah itu, beginda menukarkan namanya kepada nama Islam ialah Sultan Ismail Shah.
Setelah selesai upacara gilang gemilag tersebut, pada sebelah petang hari yang sama juga begenda meresmikan peristiharan PATANI sebagai sebuah NEGARA ISLAM pada 15 Jun 1457 M, dimasyhorkan sebagai Negara Patani Darussalam.
.
Rakyat Melayu Islam Patani menyambut peristiharan tersebut dengan besar-besaran sebagai tanda kesyukuran kehadrat Allah SWT, dengan kurniaan nikmat Islam dan iman untuk mewarnai nilai-nilai Islam dalam budaya bangsa Melayu Patani yang tercinta.
Dengan pengislaman Negara Patani itu, Islam terus berkembang pesat dan maju, kerana ditunjangi oleh undang-undang Maqasid Syariah serta kemudahan-kemudahan asas yang lainnya. Rakyat Patani bersatu padu benar-benar berbudaya Melayu bersendikan Islam.
Dengan itu untuk memenuhi tuntutan pentadbiran Islam di Patani, sultan Ismail Shah, melantik Syaik Said menjabatkan jawatan penasihat kerajaan Melayu Islam Patani, sebagai ulama Istana. Dan kemudiannya kerajaan Melayu Islam Patani mendirikan Masjid Pintu Gerbang ( Masjid Kersik) didalam kawasan Istana sebagai lambang negara Islam Patani dan dapat kita lihat kesannya sehingga dihari ini.
Disamping itu juga dengan perkenan sulthan, Syaik Said memperkenalkan sistem pendidikan pondok di Patani . Kejayaan sistem tersebut Patani berjaya melahirkan ramai para alim ulama dan cerdik pandai Melayu Islam Patani yang tersyohor mengajar diseluruh masjid dan madrasah di Patani. Dan ramai juga yang menjdi pemenulis atau pengarang kitab-kitab agama dalam berbagai bidang masing-masing, dalam bahasa Melayu tulisan Jawi, seperti Syaik Daud Patani yang dikenali sebagai penulis kitab dan risalah tulisannya dikatakan melebihi karya yang dihasilkan oleh mana-mana ulama di dunia Melayu dizamannya (1769-1846).
Patani selain menjadi pusat pendidikan Islam dan pusat perdagangan yang terkemuka di Asia Tenggara pada zaman kegemilangannya. Kerajaan Melayu Islam Patani telah berdiri (merdeka dan berdaulat) selama tiga (3) abad. Akibat dasar teradisi raja yang kuat menyerang raja yang lemah (negara raja) dengan itu juga Patani diserang, ditaklok dan dinaungi oleh kerajaan Siam pada 1786, kerana Patani kalah perang. Sejak empat (4) kali berturut serang Siam dapat dipatahkan oleh Patani. Pada kali kelima (5) 1786 Patani kalah, kerana rahsia kekuatan Patani dibucurkan oleh pembesar Istana yang bernama Nai Chan Tung (Siam Legor yang pura-pura memelok Islam) disampaikan kepada panglima Siam secara senyap-senyap keluar dari istana kelaut. Fakta sejarah kekalahan ini, dapat dilihat kesannya Masjid Pintu Gerbang yang siap berdiri megah menjadi simbol kerajaan Islam Patani, telah dibakar oleh tentera Siam termasuk istana dan seluruh perumahan rakyat menajadi padang jarak padang terkukur hangus menjadi habu. Seramai 4,000 orang Melayu Islam Patani telah dijadikan tawanan, harta benda negara dan Mariam Besar Seri Patani dibawa ke Bangkok sebagai harta rampasan dan tawanan sebagai hamba tebusan.
Sejak 1786-1902 Patani dibawah naungan Kerajaan Siam disyaratkan kerajaan melayu Islam Patani membayar Ufti (bunga Emas) kepada Bangkok, sehingga Patani dijajah sepenuhnya dan kerajaan kesulthanan Melayu Islam Patani dihapuskan tahun 1902 hingga sekarang.
Walau pun Patani dijajah oleh rejim Siam, namun kewajipan Negara Islam Patani (rakyatnya lelaki dan perempuan) wajib (fardhu Ain) membela untuk melindungi lima (5) hukum Maqasid Syariah, iaitu (1) agama, (2) nyawa, (3) akal, (4) nasab (meruah keturunan) dan (5) harta benda.
Dengan fakta sejarah diatas, kami anak Patani diperantauan ingin menyatakan rasa sedih dan kesal atas tindakan penjajah Siam itu, kerana tindakan tersebut bercanggah dengan Peri Kemanusiaan dan peri Keadilan bangsa-bangsa sejagat.
Dengan putaran sejarah tersebut kami memanjakkan kesyukuran kehadrat Allah SWT atas kurnia nikmat Islam dan Iman kepada bangsa dan kerajaan kami Patani. Dengan rasa penuh kasih sayang kami kepada sesama warga bangsa seibu pertiwi dan senasib, marilah kita sama-sama menyambut hari ulang tahun Negara Islam Patani pada tahun ini, Ahad 15 Jun 2014, sebagai tanda kesyukuran rakyat Patani dimana saja anda berada. Semoga anak Patani yang membaca sejarah ini dapat bersatu berbersama-sama menyambut hari negara bangsa kita ini. Sama-sama kita mulakan kesyukuran dengan sembahyang sunat hajat, baca surah Yasin, tahlil dan berdoa kepada Allah SWT, agar semoga seluruh rakyat Patani sehat dan selamat bekerja kuat demi mewujudkan kembali Kerajaan Melayu Islam Patani yang merdeka dan berdaulat baut selama-lamanya dibumi ibu pertewi yang tercinta ini. Dengan tikad dan niat kerana Allah, kita bangga menjadi anak Patani!.
JEMPUTAN:
Dengan segala rendah hati Kami Panitia Majlis Peringatan Hari Ulang Tahun Negara Islam Patani pada tahun 2014, menjemput seluruh ahli keluarga Patani di Eropa hadir kemajlis Peringatan Hari NEGARA ISLAM PATANI, pada hari Sabtu 14 Jun 2014, jam 10.00 – 24.00. Bertempat di Dewan Perhimpunan Warga Patani di Hamburg German. Diharap anda sekeluarga tidak berhalangan. Atas perhatian dan kerjasama anda, Sebelum dan sesudahnya kami ucapkan Terima Kasih.
MATLAMAT SAMBUTAN:
Adalah untuk menjadikan hari perpaduan kebangsaan, bagi memupuk semangat patriotik yang cintakan negara bangsa sendiri. Sentiasa hidup didalam jati diri anak bangsa Melayu Patani diperantauan.
OBJEKTIF SAMBUTAN:
1) Untuk mensyukuri nikmat dan makna kemerdekaan, sedar diantara hidup mulia dan hina.
2) Mengenal perjuangan bangsa terjajah. Berdasarkan keutuhan, kemuliaan dan hak asasi yang samarata tidak terpisah bagi seluruh bangsa-bangsa manusia sebagai asas kebebasan, keadilan dan perdamaian dunia.
3) Untuk memesyarakatkan Hari Negara Islam Patani, sebagai entiti, satu bangsa, agama, bahasa dan budaya.
4) Untuk mengenang dan menghargai jasa-jasa tokoh kebangsaan yang telah gugur mempertahankan meruah bangsa dan negara Patani Darussalam.
5) Untuk tidak terlepas pandang putaran sejarah bangsa sendiri.
6) Untuk menghayati sikap berdrawisme ”berat sama dipikul dan ringan sama dijinjing”.
Oleh itu, kita warga Patani, dimana sahaja berada beramai-ramailah menuju kemajlis sambutan hari ulang tahun Negara Islam Patani, pada tahun ini ditempat masing-masing. Kerana nasib bangsa Melayu Patani berada ditangan kita bersama untuk menyelamatkannya. Bangunlah dan cintailah bangsa sendiri sebab cinta yang tulus adalah cinta tidak berbelah bahagi, mencintai bangsa sendiri, harus berani menempa sejahah baru.  ”Jangan takut kecil disangka Semut dan malu basar disangka Gajah, tapi kita harus takut dan malu kerana mengabaikan sejarah bangsa sendiri”. Selamat Menyambut Hari Negara Islam Patani. 

http://www.deepsouthwatch.org/node/5777