Serangan yang dilakukan pada 13 Februari oleh kumpulan militan (yang kemudiannya diketahui sebagai anggota Barisan Revolusi Nasional, BRN) ke atas sebuah kubu tentera yang terletak di Daerah Bacho, Wilayah Narathiwat, berakhir dengan gugurnya nyawa seramai 16 orang penyerang. Menurut seorang komander tentera Unit Khas 32 yang terletak di daerah berkenaan, sejak pergolakan tercetus di Thailand Selatan pada awal tahun 2004, ini kali pertama percubaan sedemikian oleh pihak kumpulan militan berakhir dengan kegagalan. Walaupun serangan tersebut gagal dari segi ketenteraan, peristiwa ini meninggalkan kesan yang amat mendalam pada sanubari penduduk tempatan, dan membongkarkan banyak perkara yang sebelum ini tidak dinyatakan oleh mana-mana pihak. Selama ini ahli kumpulan militan dilabelkan sebagai pengganas, dan penduduk tempatan mendiamkan diri sahaja. Tetapi peristiwa ini seolah-olah menggerakkan hati orang tempatan untuk bertindak.
Sebaik sahaja mendapat berita gugurnya 16 nyawa dalam peristiwa
tersebut, seorang penyair tempatan yang bernama Abdulloh Wan Ahmad
mengarang sajak yang bertajuk ‘13 Februari’.
13 Februari
Embun pagi mebasahi bumi
Sebelum fajar jelang menyinar
Kebaktian diri membela pertiwi
Menjulang ajaran tinggi yang benar
Bak mawar harum kasturi
Menabur bakti menyuburi bumi
Nama-namamu takkan ku lupai
Jasamu di kenangan hingga abadi
Pemergianmu tak akan hampa
Tetap dibalas di negeri sana
Kenangan indah amal mulia
Jasa kenanganmu...perwira
Seorang pemuzik tempatan yang juga kawan kepada penyajak tersebut,
menggubal muzik untuk sajak ini, maka lahirlah lagu ‘13 Februari’
nyanyian Madu Band. Klip lagu ini dimuat naik ke laman video Youtube
pada pertengahan Februari, dan ketika aritkel ini sedang diusahakan
(awal April 2013), sudah ditonton oleh lebih daripada 20,000 orang.
Satu sambutan yang luar biasa bagi lagu tempatan di Patani.
Daripada kandungan sajak yang mendapat sambutan yang begitu baik,
jelaslah bahawa sentimen ini dikongsi oleh ramai penduduk tempatan.
Mereka tidak menganggap ahli kumpulan militan sebagai pengganas,
sebaliknya sebagai pejuang yang memegang ajaran agama sebagai teras
perjuangan. Hal ini telah dibuktikan oleh gambar-gambar barang
kepunyaan mereka. Mereka menyimpan al-Quran di dalam begnya.
Penduduk kampung asal para pejuang menolak tawaran untuk mengebumikan
semua jasadnya di sebuah liang lahad besar di pekarangan sebuah masjid
yang terkenal di Wilayah Narathiwat iaitu Masjid Wadi Al Hussain, di
Teluk Manok, kerana penduduk kampung mahu jasad pejuang dikebumikan di
kampung masing-masing. Jika orang yang gugur pada 13 Februari ini
benar-benar pengganas seperti yang dituduh oleh kerajaan, tentunya
tidak ada penduduk tempatan yang menuntut mayatnya dikebumikan di
kampung masing-masing. Pada pandangan orang tempatan, mereka ialah
pejuang pembebasan Patani yang mati syahid.
Antara pejuang yang gugur dalam peristiwa ini ialah Mahrosu
Jantarawadee atau nama Islamnya ialah Mad Rasul bin Ibrahim. Anak
kelahiran Kampung Duku, Daerah Bacho ini merupakan salah seorang
pejuang yang terkenal, atau ‘pengganas’ yang dikehendaki oleh kerajaan.
Menurut penyataan akhbar yang dikeluarkan oleh pihak tentera, beliau
terlibat dalam 35 kes keganasan, dengan membunuh 25 orang (tetapi
buktinya lemah). Sebanyak 18 waran tangkap telah dikelurkan. Tidak
hairanlah seorang pegawai polis di Daerah Bacho yang ditemui oleh
penulis menyifatkannya sebagai ‘ketua pengganas’. Menurut beliau,
kawasannya (Daerah Bacho) akan damai kerana tiada lagi ketua pengganas
yang terkenal ini.
Hanya beberapa hari setelah berlakunya kejadian 13 Februari, para
wartawan daripada media alternatif tempatan yang bernama Wartani
menziarahi keluarga bebera orang pejuang di Daerah Bacho, termasuk
isteri kepada Mahrosu untuk mengadakan sesi wawancara. Peribadi Mahrosu
yang diceritakan oleh isterinya amat menakjubkan.
Sebelum ini, komander tertinggi di kawasan ini, Leftenan Jeneral
Udomchai Thamma- sarojrat menerangkan bahawa orang tempatan menyertai
kumpulan militan kerana mereka adalah daripada golongan yang dipandang
rendah dalam masyarakat. Menurutnya, dengan menyertai kumpulan militan,
mereka boleh menjadi komander, dan mencapai kuasa yang tidak pernah
dipegang oleh mereka sebelum ini. Tetapi ternyata tanggapan komander
ini tersasar.
Peribadi yang digambarkan melalui wawancara isteri Mahrosu bukan
seorang pengganas yang gila kuasa, tetapi seorang suami dan bapa yang
penuh dengan kasih sayang terhadap keluarganya. Kasih sayang itu
diterjemahkan dalam bentuk usahanya untuk menyara keluarga, walaupun
dirinya sentiasa perlu melarikan diri daripada pemburuan askar Thai.
Apabila ditemui penulis, isteri kepada pejuang yang terkenal ini
menerangkan bahawa Mahrosu bekerja di beberap kebun getah milik
saudara-maranya sebagai penoreh, dan menghantar wang yang diperolehi
kepada keluarganya. Pada Hari Raya Haji, beliau juga membawa seguni
daging lembu supaya anak-anaknya dapat menikmati hidangan daging pada
hari besar yang terpenting dalam agama Islam. Bukan itu sahaja, beliau
juga menebang kayu di dalam hutan, lalu mengirimkannya kepada
keluarganya di kampung. Akhirnya sebuah rumah batu yang cantik dapat
didirikan untuk keluarganya. Tetapi diri Mahrosu tidak sempat menaiki
rumah yang dibina olehnya semasa beliau masih hidup lagi. Sebaliknya,
rumah baru inilah yang menyambut kepulangan jasadnya yang tidak
bernyawa lagi.
Dokumentari keluaran Wartani tersebut mendapat sambutan yang hebat,
kerana sehingga saat ini jumlah penontonnya sudah melebihi 30,000
orang.
Kejadian pada 13 Februari ini juga sudah menggerakkan hati orang
tempatan untuk lantang bersuara. Pada 23 Mac yang lalu, sebuah forum
yang bernama Bicara Patani II telah dilangsungkan di Dewan Canselor,
Universiti Prince of Songkla, Kampus Pattani. Forum ini dihadiri oleh
ribuan orang tempatan (menurut anggaran kasar penulis sekitar 3000
orang), dan mendapat liputan media baik daripada Thailand mahupun
daripada Malaysia termasuklah TV3. Seperti yang dilaporkan oleh surat
khabar berbahasa Inggeris di Thailand, The Nation, forum ilmiah ini
lebih bersifat perhimpunan politik. Ini merupakan satu peristiwa yang
amat penting kerana penduduk tempatan dapat memberanikan diri untuk
berhimpun (penulis ingin menekankan hakikat bahawa kawasan ini masih di
bawah Undang-undang Darurat) dan menyatakan pendiriannya sendiri yang
mungkin boleh membahayakan dirinya sendiri.
Perubahan yang sedang berlaku sebenarnya bukan sesuatu yang
menghairankan. Rakyat tempatan Patani sudah lama menahan penderitaan di
bawah pentadbiran kerajaan Thai yang tidak pernah adil. Sejak Patani
dicantumkan sebagai sebahagian negara Siam pada awal abad ke-20, rakyat
tempatan terus dikelaskeduakan. Kawasan ini juga dijadikan tempat
buangan pegawai kerajaan yang telah melakukan kesalahan. Selama ini,
rakyat tempatan hanya menyatakan rasa tidak puas hati dalam bentuk
sokongan kepada kumpulan-kumpulan pejuang secara senyap-senyap sahaja.
Tetapi mereka sendiri tidak berani menyuarakan apa-apa, kerana
kehadiran pegawai keselamatan yang begitu banyak dan tekanan yang
diberikan olehnya.
Pegawai keselamatan pula tidak memanfaatkan kuasa mutlak yang
diamanahkan kepada mereka melalui tiga jenis undang-undang istimewa,
iaitu Undang-undang Darurat, Dikri Darurat serta Akta Keselamatan Dalam
Negara. Sebaliknya, impuniti yang diperuntukkan selalunya digunakan
untuk melindungi pegawai keselamatan, terutamanya askar, yang
menyalahgunakan kuasa. Contohnya, setelah Peristiwa Berdarah Tak Bai
yang meragut sekurang-kurangnya 78 nyawa (dan ramai lagi yang hilang),
setakat ini belum ada pegawai tentera atau polis yang dijatuhkan
hukuman atau tindakakn disiplin.
Menurut aduan yang dibuat kepada pihak Pusat Peguam Muslim, dan juga
beberapa wawancara yang penulis lakukan sendiri, jelas ada penyeksaan
oleh pegawai tentera semasa menyoal siasat suspek. Jumlah kes
sedemikian sudah mencapai tahap yang amat membimbangkan. Cara-cara
penyeksaan yang digunakan oleh pihak tentera termasuk memukul,
menyepak, mengenakan renjatan elektrik, mengenakan beg plastik ke atas
kepala (untuk melemaskan), mendedahkan suhu yang terlamapu (sama ada
terlalu sejuk atau terlalu panas) dan sebagainya. Dalam beberapa kes,
pegawai soal siasat juga menggunakan benda tajam untuk melukai badan
suspek.
Seorang imam masjid di Daerah Rueso, Wilayah Narathiwat, yang bernama
Yapha Kaseng, atau dikenali antara kalangan penduduk tempatan sebagai
Imam Zakaria, ditahan bersama dua orang anak lelakinya atas tuduhan
palsu. Beliau meninggal dunia di sebuah pangkalan unit khas setelah
diseksa berjam-jam oleh askar di depan mata dua orang anak lelakinya.
Menurut anak lelakinya, askar berkali-kali memijak tubuhnya. Akhirnya
sebatang tulang rusuknya patah, lalu mencucuk paru-parunya. Kecederaan
ini menyebabkan kematian imam berkenaan. Punca kematiannya diketahui
setelah autopsi dilakukan, tetapi sebelum ini pihak tentera mengumukan
punca kematian sebagai penyakit epilepsi.
Keluarga Imam Zakaria telah membawa kes tersebut ke mahkamah. Mereka
menang dalam kes sivik. Pihak berkuasa diperintah untuk membayar wang
pampasan. Tetapi kes jenayah pula menemui jalan buntu kerana di bawah
undang-undang istimewa, kes jenayah oleh pegawai tentera perlu dibawa
ke mahkamah tentera, yang tentunya akan memihak kepada pegawai tentera.
Imam Zakaria merupakan seorang pemimpin agama yang dihormati oleh
penduduk tematan. Hampir dua ribu orang penduduk berkumpul di depan
unit khas tersebut untuk mengambil jasadnya. Walaupun nyawa imam
tersebut dilayangkan oleh tangan tentera, tidak seorang pun daripada
askar-askar yang menyeksanya dijatuhkan hukuman. Menurut seorang anak
Imam Zakaria, antara askar yang menyeksa bapanya ada juga yang mabuk.
Menangkap sesiapa sahaja yang ‘mencurigakan’ ialah salah satu kuasa
yang diberikan kepada pegawai keselamatan melalui Undang-undang
Darurat. Dengan kuasa ini, pegawai tentera juga melakukan penangkapan
secara rambang, tetapi kebanyakannya mereka menangkap orang yang salah.
Hal ini jelas daripada perangkaan yang dikeluarkan oleh Pusat Peguam
Muslim yang menunjukkan bahawa lebih 80 peratus daripada semua kes
keselamatan yang dibawa ke mahkamah akhirnya digugurkan kerana buktinya
tidak cukup. Walaupun sistem kehakiman masih berfungsi dengan agak
sihat, penangkapan seperti ini menambahkan penderitaan orang tempatan,
kerana mereka ditahan tanpa waran berdasarkan Undang-undang Darurat,
dan ditahan selama 7 hari. Kemudian penahanan mereka disambung lagi
selama 30 hari mengikut peruntukan Dikri Darurat. Penahanan mungkin
lebih lama daripada itu hingga berbulan-bulan, jika kes mereka dibawa
ke mahkamah.
Seorang daripada mangsa penahanan yang ditemui oleh penulis
menceritakan pengalamannya yang terpaksa berkurung di penjara selama
dua tahun sehingga kesnya digugurkan oleh mahkamah. Setelah dibebaskan,
bekas ‘tertuduh’ terpaksa melaporkan diri setiap bulan kepada pihak
tentera, dan pergerakannya terbatas. Masyarakat tempatan juga memandang
serong terhadap orang yang pernah ditahan. Kebanyakannya mengalami
kesulitan untuk mencari pekerjaan yang tetap setelah mereka dibebaskan.
Satu lagi kuasa yang diperuntukkan kepada tentera, tetapi mendatangkan
masalah kepada penduduk tempatan, ialah kuasa untuk melakukan siasatan
ke atas mana-mana tempat pada bila-bila masa. Oleh yang demikian, kerap
kali siasatan tentera dilakukan ke atas rumah ‘suspek’ ketika tidak ada
orang di rumah berkenaan tanpa pemberitahuan awal. Apabila penghuninya
balik ke rumah sendiri akan bersemuka dengan keadaan rumahnya seperti
yang telah dimasuki oleh pencuri, yang barang-barangnya diselongkar di
sana-sini. Dalam beberapa kes wang serta harta benda yang disimpannya
juga hilang. Rumah salah seorang pelajar penulis juga mengalami nasib
yang sedemikian. Beberapa orang penduduk membuat aduan, tetapi tidak
dilayan oleh tentera.
Penderitaan ini merupakan punca utama berlakunya pergolakan di Thailand
Selatan. Menurut laporan berita daripada Deep South Watch, dalam
perbincangan perdamaian yang telah berlangsung di Kuala Lumpur pada 28
Mac yang lalu antara kerajaan Thailand dengan para wakil kumpulan
pejuang, salah seorang daripada wakil pertubuhan Barisan Revolusi
Nasional (BRN) yang tidak diketahui namanya, menceritakan
peristiwa-peristiwa yang lalu, termasuklah penculikan pemimpin agama
tempatan Haji Sulong, Peristiwa Dusun Nyiur pada tahun 1948,
Pembunuhan Penduduk Muslim di Daerah Saiburi pada 1975 hinggalah
pertempuran antara tentera Thai dan para pejuang di Majid Kerisik serta
peristiwa berdarah di Tak Bai pada tahun 2004. Menurut laporan
tersebut, ketika menceritakan kisah-kisah ini dengan mengalirkan air
mata, wakil BRN berkenaan terlalu sebak sehingga terpaksa keluar dari
bilik perbincangan untuk meredakan perasaannya.
Daripada penjelasan di atas, jelaslah bahawa sentimen terhadap kerajaan
Thai serta kezaliman yang dilakukan oleh pihak tentera selama ini
dikongsi oleh penduduk tempatan dan pertubuhan pejuang seperti BRN.
Dengan kata lain, dalam perbincangan perdamaian ini yang Malaysia
bertindak sebagai pemudah cara, BRN bukan sahaja mewakili
pertubuhan-pertubuhan pejuang, tetapi secara tidak langsung, pertubuhan
ini juga telah mewakili penduduk Melayu tempatan di Thailand Selatan
yang menderita.
Untuk pengetahuan para pembaca, Mahrosu juga merupakan seorang anggota
pertubuhan tersebut. Mahrosu serta semua rakan seperjuangannya yang
gugur diterima oleh masyarakat tempatan sebagai syahid. Dalam sebuah
klip dalam Youtube dirakamkan adegan pengebumian salah seorang
daripadanya yang dihadiri oleh beratus-ratus, malah kemungkinan ribuan
ornag penduduk, kesemuanya beratur panjang untuk mengusung jasad sambil
melaung takbir. Dalam kelip tersebut ada suara latar yang terus-terang
menyokong perjuangan, dan kini pihak berkuasa sedang memburu pembuat
klip tersebut kerana dianggap sebagai menghasut penduduk tempatan.
Tetapi sentimen orang tempatan tidak memerlukan sebarang hasutan lagi.
Peristiwa 13 Februari yang gagal dari segi strategi ketenteraan telah
membangkitkan semangat masyarakat tempatan.
Dalam Kesepakatan Umum atas Proses Perundingan Damai yang
ditandatangani pada 28 Februari yang lalu, dinyatakan bahawa kerajaan
Thai berhasrat untuk mengadakan perbincangan dengan orang ‘yang
mempunyai pendirian serta ideologi yang berlainan daripada negara
(kerajaan)’. Setelah peristiwa 13 Februari ini, semakin ramai penduduk
tempatan sudah berani menampilkan diri sebagai penyokong perjuangan
ini. Oleh itu, penduduk tempatan Melayu di Thailand Selatan juga
tergolong ke dalam orang yang mempunayi pendirian serta ideologi yang
berlainan daripada kerajaan.
Peranan Malaysia dalam mewujudkan proses perdamaian di Thailand Selatan
amat penting. Pada masa ini Malaysia bertindak sebagai pemudah cara
(facilitator), dan menjalankan tugas ini dengan baik. Usaha ini patut
dipuji. Tetapi pada pandangan penulis, peranannya hendaklah
ditingkatkan kepada tahap orang tengah (mediator). Malaysia merupakan
satu-satunya pihak yang boleh memberikan tekanan kepada kedua-dua
pihak, iaitu kerajaan Thailand dan kumpulan-kumpulan pejuang. Malaysia
dihormati oleh kerajaan Thailand sebagai rakan ASEAN yang disegani, dan
kumpulan pemisah pula menaruh kepercayaan atas Malaysia sebagai sebuah
negara Islam. Di samping itu, Malaysia juga memahami keadaan di
Thailand Selatan kerana bersempadan dengan kawasan tersebut. Tidak ada
mana-mana pihak yang lebih layak untuk peranan ini.
Walaupun nasib bangsa Melayu di Bumi Patani tidak seburuk bangsa
Rohingya atau orang Muslim di Burma, penderitaan mereka juga sudah
cukup lama. Jumlah orang terkorban dalam pergolakan ini sejak tahun
2004 sudah melebihi 5,300 orang. Kini buat kali pertama dalam sejarah
pihak kerajaan Thailand bersedia untuk mengadakan perbincagnan dengan
wakil bangsa Melayu yang meneruskan perjuangan. Peluang ini tidah
seharusnya disia-siakan. Sebagai kumpulan minoriti, kuasa yang ada pada
bangsa Melayu di Thailand Selatan terlalu kecil berbanding dengan kuasa
kerajaan Thai. Oleh itu bantuan daripada Malaysia amat diperlukan. Jika
bukan dengan tenaga, bantuan boleh dihulurkan dalam bentuk wang
ringgit, tekanan terhadap kerajaan supaya lebih mengambil berat akan
hal ini, dan juga dalam bentuk sepotong doa.
Link dokumentari terbitan Wartani:
http://www.youtube.com/watch?v=3ZfXltWjZd0
Dari: http://www.deepsouthwatch.org/node/4716
Tiada ulasan:
Catat Ulasan