Isnin, 21 Februari 2011

Pilih Yang Pahit, Susah, Tak Best

Pilih Yang Pahit, Susah, Tak Best
Dari: al-khattab93

Firman ALLAH:"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)"

Telah Sabda Nabi : "Khuffat al jannatu bil makarih wa khuffat an naru bisy syahawat" (Syurga itu dikelilingi oleh perkara2 yang dibenci oleh nafsu, neraka itu dikelilingi perkara2 yang disukai nafsu)

Dalam hidup kita ini, kita boleh pilih samada mahu berusaha untuk memenangkan Islam atau hanya berdiam diri. Orang yang berusaha ialah orang yang berjihad, manakala orang yang berdiam diri ialah orang yang mengabaikan tanggungjawab jihad.

Jihad itu mempunyai 2 makna:
1)Makna umum: Semua usaha terhadap diri sendiri atau ahli keluarga atau kawan2 atau masyarakat atau negara untuk membawa kepada jalan ALLAH.
Seperti: menuntut ilmu lillahi taala, melawan nafsu, menghiasi diri dgn akhlak mulia, meninggalkan perkara lagho, mendidik adik membaca Quran lillahi taala, berdakwah melalui internet, melakukan atau menghadiri pogram tarbiah, mengundi parti yang memperjuangkan hukum hudud, memajukan ekonomi umat Islam dan banyak lagi..

2)Makna khusus: Berperang untuk menegakkan kalimah ALLAH
Misalnya: Seperti yang sedang dilakukan oleh HAMAS, Mujahidin ChecnyaIraq Afghanistan

Antara banyak2 jihad, jihad yang paling mulia, paling agung, paling tinggi, paling besar darjatnya ialah berperang. Bahkan hukumnya adalah wajib sekarang ini bagi orang yang mampu. Manakala jihad melawan nafsu pula ialah wajib ke atas setiap muslim dan muslimah danjihad lawan nafsu ialah asas kepada semua jihad.

Ada pendapat mengatakan bahawa jihad nafsu lebih baik dari berperang, maka kita perlu melakukan jihad nafsu sehinggalah kita sudah tidak bernafsu. dalam erti kata lain, kita tidak perlu berperang kerana itu hanya jihad kecil. Kesannya ialah kewajipan perang diabaikan sedangkan kita sedia maklum tentang dalil2 yang memerintahkan kita bersedia untuk berperang, dalil membina kekuatan untuk berperang dan dalil kewajipan berperang. Bermakna, pendapat ini bercanggah dengan dalil2 yang tidak menganjurkan kita mengabaikannya bahkan memerintahkan kita serta menggalakkan kita.

Kesan yang lain, ialah Palestin tidak akan merdeka, serta negara2 umat Islam akan lemah kerana mereka telah mengabaikan senjata. Islam tidak akan tertegak hanya dengan lawan nafsu, dan tidak akan tertegak hanya dengan berdakwah tapi hanya akan tertegak apabila senjata juga digunakan. Buktinya musuh2 sentiasa melakukan perbagai penyerangan senjata terhadap negara2 Islam. Namun, negara Islam tidak mampu bertahan kerana tiada kekuatan peperangan. Tanpa berperang, mustahil negara Islam akan tertegak kerana ramainya musuh yang sentiasa berusaha memadamkan khilafah untuk kali kedia, namun saat khilafah untuk kembali akan berlaku juga ketika mana umat islam sudah tidak mengabaikan jihad perang.

Kesan yang lain, ialah memberi kesempatan kepada musuh untuk terus menzalimi saudara2 kita dan terus berkuasa di dunia ini. Sedangkan kita terus lemah dibawah musuh kita.

Ada pendapat yang mengatakan bahawa perintah berperang itu wajib dilakukan, dan orang yang sedang berperang itu disamping melaksakan perintah berperang, dia juga perlu memerangi hatinya sehingga hatinya bersih dari 'tidak ikhlas' dalam perjuangan. dalam erti kata lain, kita perlu berperang untuk melaksanakan perintah perang, dalam masa yang sama kita tidak abaikan perintah melawan nafsu riyak dan cinta dunia, ketika sedang berperang. Inilah pendapat yg terbaik, kerana tiada sebarang pengabaian terhadap perintah jihad.

Kesannya Islam menjadi kuat kerana pejuang2nya mempunyai hati yg bersih, dan ikhlas.

Wahai Pembaca Yang Dicintai ALLAH,
Sekarang sudah tiba masanya utnuk kita kembali melakanakan perintah jihad. Jangan sesekali abaikan perintah berperang kerana itu adalah perisai agama, tanpa perisai hancurlah agama kerana dikerumuni musuh2 yg sentiasa tidak redho kpd agama kita ini.

Sekarang sudah tiba masa untuk membangkitkan jihad! Bacalah ayat2 Quran tentang kewajipan jihad, hadis2 tentang kelebihan jihad serta kisah2 para mujahid di mimbar2 masjid, di radio, di sekolah, di rumah, di internet, dan di mana sahaja agar umat ini sedar kewajipan dan kepentingan serta kelebihanya, serta agar umat ini meninggalkan cara hidup jahiliyah serta hidup dalam cara hidup Nabi dan sahabat2nya yang berjihad 24 jam untuk menegakkan Islam. Bukanlah hidup 24 jam dalam keadaan lalai dan hiburan seperti umat kini.

Bilakah lagi masanya untuk kita membiarkan umat Islam palestin menderita? Bila lagi masanya kita mahu lihat syariat Islam dihinakan? Bila lagi masanya kita nak biarkan Islam berada di bawah musuh2nya???

Selagimana kamu tidak berusaha, bertindak, berjuang, berjihad untuk memenangkan Islam, maka bila lagi masanya Islam akan menang???
Shuhadak di Jalan Allah


http://al-khattab93.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan