Khamis, 15 Januari 2015

PENGISYTIHARAN SIDANG PEJUANG-PEJUANG PATANI

By Abu Hafez Al-Hakim

Sementara kita menunggu jadi tak jadi atau bilakah akan bergerak semula Proses Dialog Damai antara Kerajaan Thai dengan wakil-wakil Pejuang Patani, ada baiknya kita imbau kembali satu PENGISYTIHARAN SIDANG PEJUANG-PEJUANG  PATANI  yang dibuat 25 tahun  lalu.
Pengisytiharan yang dibuat di luar Patani itu merupakan hasil daripada satu  persidangan - Sidang Pejuang-pejuang Patani ( Conference of Patani Freedom Fighters)  pada tanggal 31 Ogos 1989 yang dianjurkan oleh pihak-pihak yang berkenaan dan  dihadiri oleh sebahgian besar pimpinan tertinggi utama gerakan perjuangan Patani yang turut menandatangani dokumen bersejarah itu. Mereka ialah:
1. Ketua BRN (Barisan Revolusi Nasional)-Kongres,
2. Ketua BIPP (Barisan Islam Pembebasan Patani),
3. Ketua GMP (Gerakan Mujahidin  Patani) dan
4. Pemimpin Kanan PULO (Patani United Liberation Organisation).

Antara lain kandungan pengisytiharan itu berbunyi :
"Dengan ini kami mengisytiharkan bahawa :
1. Perjuangan pembebasan Patani adalah perjuangan untuk mencapai kemerdekaan mutlak demi mewujudkan sebuah negara Melayu Islam yang berdaulat;
2. Perjuangan kami adalah perjuang JIHAD bersenjata yang diwajibkan oleh Islam dan didukung oleh Rakyat Melayu Patani;
3. Kami menentang segala dasar polisi dan  penjajah Thai yang sentiasa berusaha menghapuskan aqidah, bangsa, bahasa dan kebudayaan Melayu Patani;
4. Kami menentang segala bentuk penindasan, kezaliman dan pencabulan hak-hak asasi manusia sama ada dalam bentuk pembunuhan, penahanan tanpa perbicaraan, penganiyaan dan diskriminasi;
5. Kami menentang segala bentuk kerjasama oleh mana-mana pihak dengan penjajah Thai dalam mengambil faedah dan menikmati sumber-sumber ekonomi dan kekayaan bumi Patani;
6. Kami akan bertindak tegas terhadap mana-mana pihak yang bekerjasama dengan penjajah Thai yang dianggap mengkhianati perjuangan rakyat Patani;
7. Kami menggesa semua umat Islam membantu perjuangan suci kami;
8. Kami menyeru negara-negara dan pertubuhan-pertubuhan yang cintakan kebebasan, keadilan, dan kedamaian supaya memberi sokongan moral dan material terhadap perjuangan rakyat Patani;
9. Kami akan bekerjasama dengan mana-mana gerakan pembebasan dan pencinta kedamaian seluruh dunia terutamanya gerakan-gerakan Islam .

Teks asal dokumen  pengisytiharan itu adalah dalam bahasa Melayu. Kemudian ia dibukukan semula dan disiarkan dalam  3 bahasa, iaitu Bahasa Melayu (Rumi dan Jawi), Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris.
Perlu diingatkan di sini bahawa pergerakan  BRN yang menyertai persidangan ini adalah dari BRN Kongres(sayap tentera dari BRN asal) dan bukannya BRN-Kordinasi. Begitu juga dengan PULO pada ketika itu masih lagi satu dan bukan tiga pecahan seperti yang ada pada hari ini.
Difahamkan ekoran pengisytiharan ini beberapa bulan kemudian tertubuhnya sebuah organisasi payung yang diberi nama: Barisan Bersatu Kemerdekaan Patani atau lebih dikenali sebagai BERSATU. Ia didokong oleh keempat-empat pertubuhan pembebasan yang tersebut di atas.Oleh itu boleh dirumuskan bahawa pengisytiharan di atas didokong sepenuhnya oleh BERSATU.
Banyak peristiwa telah berlaku sejak dari tarikh pengisytiharan itu. Walaupun penubuhan BERSATU tidak membawa kepada wujudnya penyatuan sebenar dari segi organisasi pertubuhan perjuangan  dan gerakan militir, namun ianya telah membawa satu impak politik yang bermakna kepada perjuangan Patani. Keupayaan pimpinan, kesepakatan dan semangat toleransi sesama mereka dalam mewujudkan satu barisan menyuarakan tuntutan telah sedikit sebanyak menggusarkan pihak penjajah.
 Penjajah Thai yang sudah dikenali dengan polisi pecah dan perintah (divide and rule) tentu sekali tidak senang apabila pejuang Patani bersatu menghadapi mereka. Penjajah lebih suka jika pihak pejuang berpecah belah dan bercakaran sesama sendiri, yang sudah tentu akan menyebabkan suara dan upaya mereka menjadi lemah. Sampai hari ini BERSATU masih lagi menjadi satu igauan bagi pihak penjajah walaupun ia sudah tidak lagi berperanan.
Sejarah penubuhan BERSATU, perjalannya dalam memikul tanggungjawab membela nasib bangsa, permasalahan dalamannya dan akhir berkesudahannya dengan kelesuan. Penulis tidak berhasrat untuk menghuraikan dengan panjang lebar mengenai perkara itu melainkan terserah kepada para pengkaji politik yang berminat untuk mendalaminya. Apa yang lebih penting di sini ialah SEMANGAT dan CITA-CITA yang terkandung di dalam Pengisytiharan itu sendiri.
Perkara 1 dan 2 adalah satu pernyataan yang tegas dan jitu bahawa perjuangan ini bermatlamatkan sebuah Negara Patani Merdeka dan berdaulat melalui perjuangan politik bersenjata oleh rakyat keturunan Patani sendiri. Kesemua pertubuhan perjuangan Patani mendukung perinsip ini saat awal penubuhannya sehingga hari ini. Meskipun kecenderungan hari ini sesetengahnya telah mengambil pendekatan perundingan atau dialog damai, para pejuang hanyalah cuba meneroka jaluran sampingan yang boleh membawa kepada cita-cita itu dan tidak sama sekali meninggalkan perjuangan bersenjata.
Perakara 3,4 dan 5 menonjolkan sikap penentangan pejuang Patani terhadap SEMUA polisi, tindakan, eksploitasi, penindasan dan pencabulan Hak Asasi Manusia oleh pihak Penjajah yang bertujuan  untuk terus mengekalkan cengkaman kuku besinya ke atas rakyat Patani dan sumber buminya. Kita lihat betapa hari ini orang Melayu Patani sudah hilang jati diri sebagai suatu bangsa yang bermaruah, hidup merempat di bumi sendiri, bahasa dan budayanya sudah hampir pupus. Mereka ditangkap,dihilangkan atau dibunuh sewenang-wenangnya tanpa pengadilan yang telus dan saksama.
Penentangan juga adalah terhadap sebarang usaha dari mana-mana pihak yang bersekongkol untuk mencuri kekayaan hasil bumi Patani , sehingga bersedia untuk bertindak secara tegas terhadap para "penyangak" dan mereka yang mengkhianati perjuangan seperti yang terkandung dalam perkara 6.
Perkara 7 dan 8 menyeru dan memohon sokongan dan dokongan dari individu, pertubuhan, serta menghulurkan tangan untuk saling berkerjasama dengan semua yang cintakan keadilan, kebebasan dan kedamaian seperti yang terkandung di dalam perkara 9.
Meskipun 25 tahun sudah berlalu pengistiharan 9 perkara itu masih lagi relevan pada hari ini kerana konflik politik masih berterusan. Para pemimpin perjuangan datang dan pergi. Organisasi kuat dan lemah silih berganti. Para pejuang di lapangan ada yang sudah syahid, yang sudah  berumur dan yang sunyi menyepi.Yang masih kekal ialah rakyat jelata dengan cita-cita perjuangan yang tak pernah padam. Maka seharusnya amanah ini akan terus dipikul oleh generasi seterusnya dan dipertingkatkan keupayaannya untuk mengahasilkan KEADILAN, KEDAMAIAN dan KEBEBASAN hakiki di bumi Patani Darussalam.
 Adapun berhubung dengan pendirian rasmi pertubuhan-pertubuhan perjungan Patani mengenai proses dialog damai terkini masih dalam perbincangan. Adalah dijangkakan satu  sidang rasmi akan diadakan sedikit masa lagi disusuli dengan pengumuman rasmi  dari pihak pejuang samada mereka akan menyertai dialog akan datang atau sebaliknya.
Sama sama kita tunggu....

Abu Hafez Al-Hakim
Cuka dan Madu - Dari Luar Pagar Patani
17 Rabi'ul Awal 1436 H/ 8 Januari  2015 M

3 ulasan:

  1. abu hafiz... gunakan istilah perjuangan jangan gunakan pemberontakan... kita berjuang mengembalikan negara islam yang sebelumnya kalah, memerdekakan dari jajahan...

    BalasPadam
  2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI


    BalasPadam
  3. SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

    BalasPadam