Isnin, 11 Oktober 2010

Cinta ku hanya Syahid

 Cinta ku hanya Syahid
Ditulis oleh Abu Nuaim 

Aku ucap syukur yang tidak terhingga kepada Ilahi Allah yang maha esa dan kuasa, di mana dengan hidayat mu dapat membuka hati ku untuk menerima perintah mu, perintah yang tiada banyak dikalangan hamba mu yang sanggup memikul. Tetapi, aku seorang yang tidak berpendidikan tinggi, seorang yang tidak mempunyai ilmu pengetahuan bila dibandingkan dengan mereka-mereka yang masih hidup di dunia ini.
Namun, dengan kejahilan ku, aku senang terima apa jua perintahan dari Allah, aku sanggup memikul demi membela agama mu, membela anak bangsa Melayu Patani yang tertindas oleh penjajah zalim siam. Aku tidak pandai nak sampaikan perintah mu ini kepada cendikiawan, para intelek dan sebagainya. Aku hanya pandai sampaikan perintah mu ini dengan darah yang dipancar dari badan ku.
al-syahid Tuan Abdulmanaf
(tempat mu hanya di syurga)
Dengan kematian ku, aku yakin bahwa, banyak dikalangan masyarakat di sekeliling ku mengatakan bahwa: "padan dengan muka dia dan padan-padan-padan dan sebagainya". Tetapi, semuanya itu aku tidak pernah peduli, kerana jijak langkah ku ke medan perjuangan hanya untuk mendapat pujian hanya dari Allah yang maha esa sehaja.
Walau pun di hari ini aku sedah pejam mata, tetapi aku masih lagi ingin kembali ke dunia ini, dan aku ingin lagi sambung perjuangan yang suci murni ini, dan aku sanggup dibunuh walau berpuluh-puluh kali oleh musuh hanya untuk mengembalikan hak pertuanan tanah pusaka ku. Aku yakin dengan sabda Nabi yang bermaksud:
" Dari Anas bin Malik r.d berkata; Nabi s.a.w telah bersebda: tiada seorang yang telah masuk syurga lalu ingin kembali ke dunia untuk terbunuh lagi (mati syahid) sampai sepuluh kali kerana ia telah mengetahui bagaimana kemulian orang yang mati syahid. (Bukhari dan Muslim)
Aku seorang pejuang pembebasan Patani yang memilih jalan revolosi, dan aku masih ingat bahwa setiap revolosi hanya ada 2 misi. Pertama adalah darah, dan yang kedua adalah pesan.
Yang pertama: Darah,telah pun aku buktikan kepada kalian bahwa matlamat akhir ku adalah mati syahid, dan kesyahidan aku ini tidak diragui lagi, kerana aku hidup di bawah pemerintahan kafir, maka wajib atas aku bangkit menentang, sekarang aku pun sudah berangkat senjata melawan kafir, dengan bertempur, dan aku juga akhirnya mati dengan tembakkan peluru musuh Allah.
Disini aku sudah tunai perintah Allah yang bermaksud:
" Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir berperang di jalan thaghut, sebab itu perangilah kewan-kawan syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah" (an-Nisa' : 76)
Darah ku yang sudah mengalir pada hari selasa 15 December pada jam 3 petang itu dapat mengampun dosa-dosa ku semasa hidup ku di dunia ini. Aku masih ingat maksud hadis Nabi semasa aku berada dalam perjuangan yang suci ini bahwa " Allah telah menyediakan tujuh perkara bagi orang yang mati syahid pada jalan Allah, iaitu:-
1- Mengampun dosanya ketika titik pertama darahnya mengalir.
2- Menempatkan tempat kediamannya di syurga.
3- Menghiasnya dengan hiasan iman yang sempurna.
4- Menyelamatkannya dari siksa kubur, dan menenteramkannya dari ketakutan yang besar pada hari akhirat.
5- Meletakkan di atas kepalanya mahkota ketenangan.
6- Mengkahwinkan dengannya 72 istiri dari bidadari (bidadari permata jelita).
7- Mensyafaatkan 70 orang dari kaum karabatnya.
Yang kedua: adalah pesanan,
Semasa aku hidup di dalam Perjuangan Pembebasan Patani, aku mengingati kepada keluarga ku supaya tidak rasa takut dan khawatir terhadap pilihan jalan ku ini, aku sentiasa memberitahu mereka bahwa, aku rela korbankan diri aku hanya untuk mebela dan menebus maruah adik-adik ku yang di sesat dan yang ditindas degnan zalim, sama ada dari segi pendidikkan, sosial, ekonomi dan sebagainya oleh penjajah siam yang mengaku bahwa bumi Patani adalah milik mereka, dan mereka berhak untuk beri kepada siapa yang mereka mahu.
Pesanan aku itu tidak di terima sebaik-bainya oleh segelintir manusia yang ku sampaikan, kerana mereka anggap aku ini seorang yang tidak berpelajaran, Namun, aku dapat buktikan kepada semua dengan cakapanku yang berupa berdarah ini.
Pesanan ku, pesanan ku, dan pesanan ku
Ayuh marilah kita benar-benar melaksanakan perintah Allah dan sunnah Nabi yang sebenar. Kerana semasa hidup Nabi tidak ada jalan lain untuk mengankatkan kehidupan Islam yang tinggi kecuali dengan mata pedang dan cinta syahid. Kerana satu-satu jalan untuk mencapai kemenangan yang gemilang, harus ada yang berani mati, kalau tidak ada yang berani mati, tidaklah akan tercapai bagi suatu bangsa hidup yang sejati, hidup yang tidak disertai oleh keyakinan dan kesanggupan mati, sama juga ertiya dengan mati, kerana hidup yang bererti ialah di perjuangkan dengan nyawa.(Hidup dengan mulia atau mati syahid).
Aku ingin pesan kepada generasi selepas aku ini, janganlah sekali-kali kamu semua telupa dengan sunnah Nabi, di mana sunnah ini selalu di pinggirkan oleh kebanyakkan orang Islam sendiri, sunnah itu adalah Jihad.
Ingatlah bahwa semasa hidup Nabi 28 kali peperangan yang dipimpin sendiri oleh beliau, 9 kali bertembungan dengan musuh, iaitu Badar, Uhud, al-Murais, Ahzab, Quraizah, Khaibar, Fath Makkah, Hunain dan Ta-aif. adapun selainnya 19 kali adalah musuh melarikan diri.
Ingatlah generasi belakang ku ini, itulah cara hidup Nabi yang sebenar, kenapa kamu tidak bangkit dan tidak menyampai ajaran sunnah yang mulia itu.
Selamat tinggal generasi belakang ku, dan ku harap ada mereka-mereka yang sanggup menyambung hasrat ku ini, iaitu mencapai kemerdekaan yang semperna. 
al-syahid Bukhari Yusuf
(tempat mu hanya di syurga
 

Sumbur: http://ambranews.com/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=38 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan